Sluttkonsert for Håkon Thelin sitt stipendiatprosjekt ved Norges Musikkhøgskole, hvor han har forsket på nye spilleteknikker på kontrabassen.

Tirsdag 14.juni kl 19.30
Lindemansalen, Norges Musikkhøgskole, Slemdalsveien 11, Majorstua

Pris: 50/150 kr

Håkon Thelin, kontrabass
Frank Havrøy, vokal

Program:

Luciano Berio: Sequenza XIVb-Versione per Contrabbasso di Stefano Scodanibbio (2004)
Håkon Thelin: Glasperlenspiel, double bass and vocals (2010) Urpremiere
Philippe Boivin: Zab ou la passion selon st. Nectaire (1981)

På konserten lanserer Thelin sin første CD med egne verk. CDen gis ut på selskapet Atterklang (AIM). Dette er norgeshistoriens første utgivelse av en kontrabass-plate med egne komposisjoner fra en utøver tilhørende den klassiske tradisjonen. På platen medvirker tenoren Frank Havrøy på verket Glasperlenspiel, som blir fremført for første gang på denne konserten, samt den italienske fiolinisten Marco Rogliano som spiller på platens tittelspor Light. I samarbeid med Cato Langnes og NOTAM ble det gjort omfattende eksperimenter rundt mikrofonplassering og opptak. Den lydlige gjengivelsen av kontrabassen er herved brakt til et nytt nivå!

CDen ble spilt inn i NOTAMs Studio Nordheim.

thelin1

Luciano Berio sin Sequenza for kontrabass er en omskriving av cello-sequenzaen, gjort av den italienske bassisten og komponisten Stefano Scodanibbio. I den nye versjonen benytter Scodanibbio seg av sine egne spilleteknikker, og lar Berio?s materiale smelte sammen med overtoneklanger og tromme-effekter som fremstår som unike for kontrabassen. Dette er en kommende ny-musikk klassiker!

thelin2

Glasperlenspiel er komponert over to dikt fra Hermann Hesse?s roman ved samme navn. I verket forsøker Thelin å videreutvikle spilleteknikker fra Scodanibbio og Boivin samtidig som det presenterer hans eget musikalske uttrykk slik det har vokst frem gjennom de siste årene, i noe som han har begynt å kalle for kontrabassens folkemusikk.

thelin3

Zab ou la passion selon st. Nectaire ble skrevet til den franske bassisten Jean-Pierre Robert, men fremføres nå for første gang av en annen musiker. Og for første gang på over 20 år kan man igjen høre verket som Georges Aperghis kalte et av de beste og mest fascinerende musikkteatralske verkene som noensinne er skrevet! Komposisjonen er bygget opp omkring vanlig spill og perkussive lyder på bassen, og bruk av vokale effekter. Alle kroppslige bevegelser er definert til minste detalj, og danner grunnlag for lyddannelser på instrumentet som kan oppfattes som både spektakulære og morsomme. De spesielle perkussive finger-teknikkene som kjennetegner verket er hentet fra den persiske tonbak trommen.

thelin4

Håkon Thelin er kanskje best kjent fra gruppen POING, som i 2011 er kunstneriske ledere for Ultimafestivalen, Skandinavias største festival for samtidsmusikk. Han spiller også mye med ledende europeiske ensembler som musikFabrik og Ensemble Modern. Fra 2007 har han vært stipendiat ved Norges musikkhøgskole med et prosjekt omkring utviklingen av nye spilleteknikker for kontrabassen.