Den 10. mars 2012 ble Ranghild Berstads verk Requiem ? underveis urfremført som en del av Kirkemusikkfestivalen. Verket er for kor med solister, glassinstrumenter, treblåsere, strykeensemble, lydopptak av glass og elektronikk. Berstad arbeidet hos NOTAM med lydmaterialet til de elektronisk fremførte elementene i verket, og fikk hjelp av Cato Langnes, som også bidro med viktig lydteknikerarbeid under selve urfremføringen. Et fokus på små nyanser og overtoner nødvendiggjorde subtil forsterkning av alle instrumenter og enkeltstemmer over høyttalere, til tross for at det rene akustiske fundamentet ble bevart.

Konserten der urfremføringen fant sted ble direktesendt av NRK P2. Dirigent var Grete Pedersen, med Det Norske Solistkor og en rekke andre fremragende musikere som utøvere.

I sin musikk søker Berstad ofte det skjøre, det sårbare ? det som lett kan falle fra hverandre. Hun forteller at hun der opplever også at hun som lytter er mest intenst tilstede ? som om hennes oppmerksomhet er avgjørende ? avgjørende for om det bærer eller brister.

Glassinstrumenter har en sentral plass i Requiem ? underveis ? et verk om livets skjørhet.

I 2008 startet hun et samarbeid med glasskunstneren Lars Kværne ? resultatet ble verket In Vitro ? et rent glassinstrumentverk. Glass er både uforanderlig og skjørt ? det korroderer ikke, det slites ikke ned ? men det knuses på et øyeblikk.

Glassinstrumentene er dekket med fin sand. Klangen av glasset folder seg ut når de sanddekte instrumentene gnis mot hverandre ? men friksjonen forårsaker også at sanden gradvis slites av. Dermed blir instrumentene flyktige og skjøre i dobbelt forstand.

In Vitro laget Berstad til minne om hennes mor ? og tok utgangspunkt i hennes fasinasjon for glassmusikk.

Sorgarbeid er en lengre prosess. Berstad ønsket å gå videre med ideene om glass i musikk ? til et Requiem. Men så døde Lars Kværne ? brått og uventet. Han etterlot seg kone og to små barn. Requiem ? underveis ble derfor en hyllest til ham ? gjennom lydopptak av instrumenter han har laget ? men som dessverre er knust. En hyllest til en kunstner som døde så alt for tidlig.

En nær venn av Lars ? Vidar Koksvik ? laget nye glassinstrumenter til Reuiem ? underveis.

Requiem er kjent som en messe for de døde – i betydningen «hvile» og «ro» ? men ordet Requiem kan også bety «finne hvile», «finne trøst».

Da den sjokkerende og grusomme tragedien rammet så mange 22. juli i år, følte Berstaf at ble det enda mer aktuelt med et Requiem. Et Requiem til de etterlatte. Døden handler om adskillelse og smertefulle tap.

Sammen med de tradisjonelle messeleddene, valgte derfor Berstad å bruke tekster som kan bringe trøst ? som sier noe om døden som en foreløpig avslutning ? om veien videre ? om nye åpninger ? om å være underveis.

Requiem

Foto: Fred Olav Vatne/NRK