Fredag 13. oktober kl 21 inviterer Notam til konsert nr 3 i serien Remix::Blender på Jæger. Serien presenterer komponister og utøvere som fusjonerer eksperimentell klubbmusikk og elektronisk samtidsmusikk gjennom å remikse hverandres verk.

Denne gang har vi fått med oss breakcore/drum’n’bass-artisten Ars Dada og ambient/lydkunstkomponisten Alexander Rishaug.

ARS DADA

Ars Dada er aliaset til den Moldebaserte elektroniske artisten Erlend Bilsbak.
Erlend har turnert i hele Europa i tillegg til deler av USA og Russland og har bl.a spilt på festivaler som Elevate Festival, Incubate Festival, Norberg Festival, Bangface Weekender og delt scene med artister som Venetian Snares, Bong-Ra, Next Life, Igorrr og fler. Ars Dada’s utgivelserkan finnes på labels som Sonic Terror Recordings, Peace Off og Cock Rock Disco.
Ars Dada’s musikk kjennetegnes av en forkjærlighet for dystopiske samples, metal, horrorfilmer, industrielle skarptrommer og rumlende basslinjer.

ALEXANDER RISHAUG

Alexander Rishaug er en lydkunstner, produsent og musiker. Alexanders lyd er melodisk, melankolsk og ofte stille. Rishaug utforsker toner og teksturer gjennom bruken av elektronikk, feltopptak, lekeinstrumenter eller rett og slett gjennom å eksperimentere med instrumenter. Rishaug kombinerer intim kjennskap til de musikalske verktøyene han bruker med en amatørs nysgjerrighet. Resultatet er ofte et detaljert, rikt og subtilt lydbilde, med et skarpt fokus på struktur, rytme og langstrakte melodilinjer. Hans soniske landskap bygger og ekspanderer sakte, og beveger slik lytterens opplevelse av tid. Akustiske og digitale lyder blandes sammen, og det originale materialet kan være vanskelig å spore.

Blant Rishaugs musikalske referanser finner man minimalist-klassikere som Steve Reich og Terry Riley. Repetitive mønstre og droner former basisen i mye av Rishaugs album Possible landscape. Disse låtstrukturene er kombinert med en sonisk palett som i like stor grad er preget av post-90 talls elektronisk musikk og glitch som den er av komponistene Pierre Henry og Bernhard Parmigiani. Spesielt er det gjennom den samme type følelsesladde bruk av elektroakustiske lyder at inspirasjon fra Parmigiani kommer til syne i Rishaugs musikk. Selv om glitch-lyd assosiert med Oval og Mille Plateax-også er tidvis tilstede i Rishaugs musikk er den kalde, kliniske, teoretiske og upersonlige lyden som også er assosiert med disse, i liten grad tilstede i Rishaugs musikk.
Tvert imot er Rishaugs musikk alltid preget av en menneskelig dybde og varme, som i større grad minner om de følelsesmessige investeringene en singer-songwriter gjør, enn en laptopmusiker.
Den tålmodige lytter vil plukke opp disse kvalitetene og oppdage at Rishaugs musikk byr på mye lytteglede.

Rishaug var del av improkollektivet ARM sammen med Arne Borgan og Are Mokkelbost. De samarbeidet med artister som Håkon Kornstad, Martin Horntvedt, Ingar Zach, Pål Asle Petersen, John Hegre, Jørgen Træen, Toshimaru Nakamura og Salvatore.

Som soloartist har han samarbeidet og delt scene med Espen Sommer Eide, Haco (JPN), Lasse Marhaug, KA, Andreas Meland, Ivar Grydeland, Daniel Meyer Grønvold, Ole Henrik Moe, Del, Kari Rønnekleiv, Thomas Ankersmit (NL), Kobe, Elin Vister (Dj Sunshine), Johannes Bergmark (SE), Erik Skodvin (Svarte Greiner) og Tape (SE).

I tillegg har han jobbet med visuelle artister som Ilan Katin, Marius Watz, Erich Berger, artist group Squidsoup, Pekka Stokke, HC GIlje and Andreas Paleologos.

Han har også remixet metalinnovatører som Ulver og She Said Destroy, støynerdene i Jazkamer, og Bjørn Hatterud/Conrad Schnitzlers samarbeidsprosjekt Hirchgebrüll.

Rishaug har gitt ut musikk på: Asphodel, Smalltown Supersound, Melektronikk, Lucky Kitchen, Jester records, Rune Grammofon, Enlightenment and Dekorder.

Konserten på Facebook

Konserten arrangeres med støtte fra Norsk Kulturråd