Ragnarok er en circuit-bending installasjon av Asbjørn Blokkum Flø som har urpremiere på Ultima-arrangementet EXIT på Kunsthøgskolen i Oslo den 17. september kl. 18. Flø har fått hjelp av NOTAM-kollegene Hans Wilmers og Henrik Sundt til henholdsvis elektronikkutvikling og programvareutvikling.

I installasjonen blir Richard Wagners 15 timer lange opera Der Ring des Nibelungen komprimert til vi kun står igjen med en musikalsk elementærpartikkel, en Wagnerpartikkel med så konsentrert masse at den inneholder hele Ringens tyngdekraft i et eneste spekter, i et eneste sekund. Denne partikkelen strekkes deretter ut i det tredimensjonale, klanglige, tid-rommet. Vil denne kompakte samlingen pulserende Wagnerbølger skape en så stor tyngdekraft at den kollapser og absorbere alt og alle som omgir den?

Med utgangspunkt i teorier om lyd stipulert av den franske matematikeren Jean Baptiste Joseph Fourier, og videre filosoferinger av komponisten Karlheinz Stockhausen, er installasjonen et eksperiment der Flø søker svaret på spørsmålet om hva som vil gjenstå av Wagners storstilte verk etter å ha blitt utsatt for en ekstrem kompresjon for deretter å bli avspilt med elektroniske kretser som vil kunne gi uforutsigbare resultater. Det er i disse kretsenes sammenbrudd, i kretsenes ragnarok, at partikkelen fødes på nytt og biter seg selv i halen. Ringen er sluttet.