Camille Norment – Rapture

Flermedial installasjon, konsert og performance

  • Kunstner
  • Camille Norment
  • Hvor
  • Den nordiske paviljongen, La Biennale di Venezia, Giardini
  • Når
  • 9. mai til 22. november 2015
  • Notam
  • Analyse av frekvensrespons, fremstilling av resonatorer, teknisk utvikling og rigg med Hans Wilmers, Koka Nikoladze og Thom Johansen. Lyddesign ved Camille Norment i samarbeid med Cato Langnes. Lydopptak ved Cato Langnes.
  • Samarbeidspartnere
  • nyMusikk, Ultima og Music Norway
  • Oppdragsgiver
  • Office for Contemporary Art Norway (OCA)
  • Kurator
  • Katya García-Antón, Direktør, OCA, i samarbeid med Antonio Cataldo, Senior programansvarlig, OCA
  • Produsent
  • OCA og La Biennale di Venezia
  • Støttet av
  • Norsk kulturråd

Den nordiske paviljongen under Veneziabiennalen i 2015 besto av Camille Norments stedsspesifikke og skulpturelle lydinstallasjon Rapture. Riggen besto av 16 lydkilder, 8 opphengte høyttalere og 8 kontakthøyttalere montert på store vindusglass. En del av verket var Norments komposisjoner for glassharmonika. Dette akustiske 1800-tallsinstrumentet lager en tilnærmet ren grunntone som oppstår når man spiller med fingrene på dets fuktige roterende glassform, og installasjonen Rapture tok også tematikken med lyd gjennom glass videre.

Notams rolle var å utvikle teknologi for overføring av lyd. Vi designet også rigg og oppsett med ruting av lyd til 16 lydkilder slik at rommet i tillegg til det faste verket kunne brukes til konserter og performancer i perioden, og underveis responderte vi til kunstnerens ønsker.

Koka Nikoladze og Hans Wilmers utviklet en programvare og en mekanisk metode for å optimalisere glassplatenes resonans. Bak programvaren lå en forskningsprosess som involverte mange ulike glassplater og opptak av impulsrespons. Med programvaren som verktøy kunne de simulere platene under Camille Norments lydproduksjon på Notam. Den skreddersydde løsningen for glassplatene besto av rammer som holdt platene opp fra hjørnene. Kontakthøyttalere montert på glassoverflaten hindret på denne måten ikke resonans og høy lyd fra platene. I tillegg valgte de ut, bestilte og rigget opp utstyret.