Tilsynekomsten av programvarebaserte digitale verktøy for lyd var med på å påvirke designen på maskinvarekontrollere. Det taktile aspektet ved å arbeide med lydbehandlingsverktøy var ikke lenger gitt, noe som har resultert i et jevnt økende utvalg av tilgjenglige maskinvarekontrollere som er ment til bruk med diverse lydprogramvare. Kreative løsninger varierer fra de enkleste MIDI-kontrollere som f.eks. Behringer BCR2000, generelle arbeidsstasjoner for musikkproduksjon som Mackie control pro-serien eller Euphonics MC Control, til kontrollere som er skreddersydd til et spesielt program, slik som Digidesign Icon.

Behringer BCR2000

Behringer BCR2000

Euphonix MC Control

Euphonix MC Control

Digidesign Icon

Digidesign Icon

Til tross for det store utvalget av kontrollere finnes det fortsatt et behov for en mer generell type grensesnitt som kan brukes sammen med åpen programvare, slik som Kyma, Reaktor, PD, Max/MSP, Supercollider, Csound og CLM. Her kommer Mackie C4 og NOTAMs nye samling med Max/MSP-patcher inn i bildet. Selv om den i utgangspunktet ikke har et åpent grensesnitt, kan Mackie-kontrolleren nå takket være NOTAM integreres med Max/MSP.

Continuum Fingerboard

Continuum Fingerboard

Monome

Monome

Lemur

Lemur

Åpne grensesnitt

De siste årene har det kommet en ny generasjon produkter med åpne grensesnitt, f.eks. Monome, Continuum Fingerboard og Lemur . Sammenliknet med disse er Mackie C4 forholdsvis begrenset, men den har to fordeler:

  • den har taktile fysiske knapper (noe man ikke får med et skjermbasert grensesnitt)
  • den er relativt rimelig ($ 1.099 for Mackie?en sammenliknet med $ 2.999 for Lemur, $ 1.400 for Monome two fifty six og $ 3.390 for Half Size Continuum)

Det taktile aspektet er et viktig argument, ettersom forskning viser at følelsen av fysisk kontroll over parametere øker den kreative prosessen.

URL