1. – 5. oktober kl 10:00 – 16:00
Joseph Anderson: Ambisonics toolkit, teori og kunstnerisk praksis.
Sted: Notams studioer i Oslo
Pris: 5000, – NOK for alle akademiske ansatte i 50% stillinger eller mer, gratis for andre. Kurs for viderekomne arrangeres i samarbeid med Bergen senter for elektronisk kunst

I dette verkstedet vil vi fordype oss i en sentral teknikk i forbindelse med omsluttende lyd; Ambisonics. Vi vil gå inn på det teoretiske grunnlaget bak Ambisonics, lære praktisk beherskelse av verktøyet samt se på hvordan man kan arbeide med rom i egen kunstnerisk praksis. Vi får også besøk av Trond Lossius som har arbeidet sammen med Joseph Anderson for å lage programmet Ambisonics toolkit for Reaper.

Joseph Anderson er en av vår tids fremste eksperter på kunstnerisk bruk av omsluttende lyd, og er tilknyttet Center for Digital Arts and Experimental Media (DXARTS) ved University of Washington. Joseph Anderson er komponist og programmerer og har arbeidet mye med bruk av rom i musikk og lyd. Andersons arbeid er fokusert på elektronisk musikk produsert med selvskrevne verktøy og signalbehandlingsalgoritmer. Han står bak programmet Ambisonic Toolkit, et program som gjør avanserte teknikker for lyd i rom enkelt tilgjengelige. Joseph Anderson arbeider både som komponist og forsker, og har dessuten jobbet som utvikler i Silicon Valley.

Trond Lossius arbeider med lyd og installasjoner. Han benytter flerkanal omsluttende lyd som et immaterielt og temporært skulpturelt medium i arbeider som undersøker forhold mellom lyd, sted og rom.  Lossius er tilknyttet Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO) hvor han er leder for kunstnerisk utviklingsarbeid, forskning og stipendiatprogram.

Mer informasjon om Ambisonics Toolkit og Center for Digital Arts and Experimental Media (DXARTS):
http://www.ambisonictoolkit.net/
https://dxarts.washington.edu/

1. – 5. oktober kl 10:00 – 16:00
Pris: 5000, – NOK for alle akademiske ansatte i 50% stillinger eller mer, gratis for andre.
Lærere: Joseph Anderson og Trond Lossius
Språk: Engelsk
Antall plasser: 12
Sted: Notams studioer i Oslo
Påmelding: NÅ

For påmelding, send en mail til admin@notam02.no med navn, bosteds- og og mailadresse samt informasjon om dine bakgrunnskunnskaper og motivasjon for å ta kurset. Videre sender vi deg detaljert informasjon om betaling, oppstart og videre oppfølging.

Program for uken (kun på engelsk):
Monday 1 October, 2018: Introduction
-Soundfield kernel composition: an idiomatic musical composition strategy
-Ambisonics Theory & Background
-Terms & Concepts
-Flavors of Ambisonics
-Soundfield as framework
-Channels, coefficients, modes
-Spherical & angular domain, “sampling”, de/reconstruction
-Soundfield prototypes
-Nearfield Effect
-Exercise: Synthesize Risset’s bell with NFE (& AEP), “from scratch”
-Group audition/presentation & discussion

Tuesday 2 October, 2018: Getting started
-Heyser’s Analysis
-Soundfield prototypes
-Soundfield indicators
-Acquisition
-Spherical & angular domain
-Field recording (FOA) – (Soundfield microphone)
-Studio recording (FOA) – (Microphone arrays)
-Synthesis via convolution (FOA)
-Exercise(s): acquisition
-Group audition/presentation & discussion

Wednesday 3 October, 2018: Imaging and Processing I
-Single Beams & Nulls
-Beamforming, decoding & re-encoding
-Patterns & analysis
-NFE radial filtering, looking ‘into’ a soundfield
-Soundfield tinting & signal processing
-Beaming in conjunction with Heyser’s Analysis
-Exercise(s): implement algorithms & process soundfields
-Group audition/presentation & discussion

Thursday 4 October, 2018: Imaging and Processing II
-Soundfield decomposition & re-composition
-Soundfield signal processing
-& NFE
-Soundfield synthesis strategies
-& NFE
-Exercise(s): implement algorithms & process soundfields
-Group audition/presentation & discussion

Friday 5 October, 2018: In practice
-Review: Soundfield kernel composition strategy
-Soundfield decoding, “in practice”
-Theory
-Design & analysis criteria
-Exercise(s): individual & group projects
-Group audition/presentation & discussion