Dette er den siste av tre Elektroakustisk Lounge som NOTAM produserer til Ultimafestivalen i 2011.

Taxi Take Away, 17. september 2011 kl. 12
Kurator: Asbjørn Blokkum Flø

Taxi Take Away pub er kjent for sin radikale musikalske profil, med alt fra punk og metall til reggae, hip-hop og dance hall, så det finnes vel knapt noe bedre egnet sted til en konsert med noe av den mest radikale elektroniske musikken fra de siste femti årene. Nei, vi snakker ikke om Roland Kayns fjorten timer-lange komposisjon A Little Electronic Milky Way of Sound eller Merzbows nesten femti timer-lange støyalbum Merzbox; vi snakker om Iannis Xenakis sin elektroniske musikk.

Dette er musikk som spenner over et halvt århundre. I motsetning til mange av hans samtidige viser Xenakis sine verk få tegn til å ha vært påvirket av trender fra resten av den elektroniske musikkscenen. Allerede i 1958 med Concret PH kan karakterisktiske trekk ved Xenakis sin musikk spores; et musikalsk mangfold der stokastiske og gradvise  prosesser direkte påvirker lydmaterialet som består av klangfulle, friksjonsfylte lydobjekter. Denne musikken kan best beskrives som – i mangel på et bedre ord – xenakisk, og lar seg ikke kategorisere verken med den såkalte Köln-skolen av elektronisk musikk, den franske konkrete musikken, eller computermusikk.

Akustisk eller strukturelt beveger den elektroniske musikken til Xenakis seg mellom to ytterpunkter på en skala som går fra tilfeldighet til rigid struktur. På den ene siden finnes store mengder med uprosesserte kaskader av konkrete lyder, og på den andre siden strengt strukturerte, harde digitale lyder produsert med egenutviklet programvare.

Komponist Asbjørn Blokkum Flø gir en introduksjon til verkene. Det vil serveres rikelig med tørket og frisk frukt, nøtter, vodka og persisk te.