Dette er den andre av tre kvelder med Elektroakustisk Lounge under Ultima 2011. Denne kveldens fremføringer er inspirert av Norges største komponist etter Grieg, nemlig Arne Nordheim, med eksempler tatt både fra hans elektroniske verk og fra hans verk for blandet media.

Riksscenen, 11. september 2011 kl. 1730
Hans Josef Groh: Cello
Sverre Riise: Trombone
Eldbjørg Hemsing: Fiolin
Mats Claesson: Elektronikk
Cato Langnes: Lydtekniker
Asbjørn Blokkum Flø: Kurator og elektronikk

Først på programmet er Solitaire fra 1968, et verk som Nordheim skrev for åpningen av Henie Onstad Kunstsenter. Inspirert av Baudelaires dik Les bijoux om diamanter, er dette et verk som virkelig glimrer.

Neste fremførng blir Poly-Poly fra 1970, som i følge Nordheim selv er et «kaleidoskop av lyd», og et verk som består av bånd med varierende lengder. Dette verket ble urfremført på den norske paviljongen på verdensutstillingen i Osaka i utgivelsesåret. Kveldens versjon ble mikset til åpningen av nybygget på Norges musikkhøgskole i 2007.

Dette følges opp av Eldbjørg Hemsing på fiolin og Asbjørn Blokkum Flø på elektronikk når de skal fremføre Partita für Paul fra 1985. Nordheim skrev dette verket til en utstilling med Paul Klee, inspirert av fem av hans malerier. Elektronikken gjør det mulig for fiolinisten å spille til et forsinket opptak av sin egen fremføring i de siste to satsene.

Pace er et elektronisk verk som ble bestilt av polsk radio i 1970, der han brukte stemmer som sitt råmateriale; stemmer som leser opp menneskerettighetserklæringen.

Til slutt kan man få høre Vevnad fra 1993. Dette verket var en hyllest til tekstilkunstneren Hannah Ryggen og skal fremføres av Hans Josef Groh på cello, Sverre Riise på trombone og Flø på datastyrt piano.

Typisk Nordheimsk kjøkken blir servert: champagne, bouillabaisse, vin, og smørbrød/kanapéer med reker, roastbiff og egg.

Loungen arrangeres av NOTAM i samarbeid med Ultima og Riksscenen.