2. november har filmen Agnete & The Merman premiere i Vancouver under Render: The Vancouver International Music Video Festival. Filmen er laget av Cristian Vogel i samarbeid med The Automatic message aka Tanya Goehring and Trevor Jacobson. Vogel står bak manus, scenografi, koreografi og lydspor, mens Goehring/Jacobson har gjort foto og filmklipp.

Agnete

Cristian kom først til Notam i januar i år for å arbeide med materialet bak filmen: lydinstallasjonen The Ballad of Agnete og The Merman – en dansk folkeballade om kjærlighet, tap og umulige forflytninger – som hadde åpning på Godsbanen i Århus i juni. Han benyttet seg da av Ambisonics- teknikker og -programvare, i kombinasjon med sitt eget Kyma-system. Installasjonen i Århus besto av lyd, teater og dans. Produksjonen forente eksperimentell musikk, mote, arkitektur og nyskapende lydteknologi og setter den gamle balladen i et moderne perspektiv med et hjerteskjærende diemma: Hvordan kan vi være sammen når vi kommer fra forskjellige verdener?

Da han igjen kom til Notam i september og oktober, var det som gjestekomponist via vår KKN-residencyordning, for å arbeide med lydlegging av filmen i det omsluttende lydformatet 7.1 Dolby Surround, og vi hadde en (lukket) førpremiere på kjøkkenet den 16. oktober. Cristians første film er en 55 minutter lang eksperimentell og nyskapende dansefilm i et perseptuelt uvanlig format.  Noen har kalt den (oversatt herfra) en transcendental kinofilm som flyter over i en slags musikkhallusinasjon der musikk utvider virkeligheten, bestående av våre mellommenneskelige forhold og våre rom – teateret, klubben eller den tomme lagerhallen.

Cristian Vogel er spesialist på omsluttende lydrom. Han er komponist og musikkprodusent kjent for eksperimentell techno og innovativ elektronisk musikk. Som en av de fremste innen europeisk klubbmusikk har han hatt stor innflytelse på den elektroniske musikkscenen, studioarbeid og klubbkultur. Han er en lidenskapelig Kyma-utøver, og jobber med et detaljert, teksturert, perfeksjonert lydbilde. Når han går inn i Ambisonics-verden, oppstår en fin sammensmelting av verdener, estetisk og teknisk. Cristian har sammenlignet lyttesituasjonen man får med kringlyd, med den man opplever på en klubb, på et dansegulv og kalte metoden han brukte i studio i vinter for et «quick and dirty Acousmonium playing DBAP electro.»

 

Den mannlige hovedrolleinnehaveren Siegmar Aigner. Photo: Tanya Goehring

Den kvinnelige hovedrolleinnehaveren My Nilsson. Foto: The Automatic Message