Dette stykket av den danske komponisten Simon Steen-Andersen blir urfremført under åpningskonserten for Ultima på Oslo Rådhus kvelden den 6. september.

Konsertkvelden i sin helhet byr på et mestermøte mellom to av Norges ledende ensembler og to av Nordens fremste unge komponister i Ultimas åpningskonsert. Oslo Sinfonietta og Det Norske Solistkor urfremfører Gradients av Ignas Krunglevicius, og her omtalte Black Box Music signert Simon Steen-Andersen. Programmet kretser rundt musikk, bilde og rom, og er bundet sammen av Morton Feldmans klassiker Rothko Chapel fra 1971.

NOTAM har bidratt til Steen-Andersens komposisjon ved å bygge den svarte boksen som Oslo Sinfoniettas perkusjonist Håkon Stene skal spille på under fremføringen av stykket. Instrumentet er en lydisolert kasse utstyrt med mikrofoner på innsiden, og med lyddempede hull til armene. På innsiden av denne kassen kan perkusjonisten fremføre svært lydsvake og forsiktige lyder som blir forsterket til den grad at den høres som et eget instrumentlag over de øvrige musikerne.

Det er Armin Bårdseth som har bygget boksen, og Cato Langnes har gjennomført tester for å finne frem til akustiske krav og egnede mikrofoner.

Black Box Music

Håkon Stene viser frem instrumentet Black Box