Dans for voksne fortsetter med sin mekkeklubb! Der kan hvem som helst komme og sette sammen sin egen elektronikk uansett ambisjons- og kunnskapsnivå. Det er helt gratis, og du får som regel hjelp eller i hvert fall full forståelse hvis du sitter fast med ett eller annet. Ingen ting er teit nok til å få øyebryna til å lee seg. Ikke alle der er like flinke til å mekke, men å ha det hyggelig, det kan alle i hop.

På mekkeklubben finner du som regel det du trenger av verktøy: loddebolter og tenger og slikt. Dessuten er det en del komponenter som du kan ta av mot at du legger igjen det delene koster. Penga går bare til å kjøpe flere komponenter.

Du kan bygge ting fra grunnen av, eller du kan ta med noe du vil modde eller reparere. Men der er ingen som gjør jobben for deg, asså!

Datoer:

13/8, 3/9, 24/9, 15/10, 5/11, 26/11, 17/12

Vi starter klokka 19 alle dager, og holder på til vi ikke gidder mer. Som regel mellom 23 og 24 en gang. Notam sine lokaler finner du i Myren, på vestsida av Akerselva. Følg gangvei sørover fra Bentsebrua eller nordover fra Vøyenbrua. Inngangen ligger inni kroken før Norges Sjakkforbund.

Tekst hentet fra https://www.facebook.com/events/395057170952555/

1. – 5. oktober kl 10:00 – 16:00
Joseph Anderson: Ambisonics toolkit, teori og kunstnerisk praksis.
Sted: Notams studioer i Oslo

I dette verkstedet vil vi fordype oss i en sentral teknikk i forbindelse med omsluttende lyd; Ambisonics. Vi vil gå inn på det teoretiske grunnlaget bak Ambisonics, lære praktisk beherskelse av verktøyet samt se på hvordan man kan arbeide med rom i egen kunstnerisk praksis. Vi får også besøk av Trond Lossius som har arbeidet sammen med Joseph Anderson for å lage programmet Ambisonics toolkit for Reaper.

Joseph Anderson er en av vår tids fremste eksperter på kunstnerisk bruk av omsluttende lyd, og er tilknyttet Center for Digital Arts and Experimental Media (DXARTS) ved University of Washington. Joseph Anderson er komponist og programmerer og har arbeidet mye med bruk av rom i musikk og lyd. Andersons arbeid er fokusert på elektronisk musikk produsert med selvskrevne verktøy og signalbehandlingsalgoritmer. Han står bak programmet Ambisonic Toolkit, et program som gjør avanserte teknikker for lyd i rom enkelt tilgjengelige. Joseph Anderson arbeider både som komponist og forsker, og har dessuten jobbet som utvikler i Silicon Valley.

Trond Lossius arbeider med lyd og installasjoner. Han benytter flerkanal omsluttende lyd som et immaterielt og temporært skulpturelt medium i arbeider som undersøker forhold mellom lyd, sted og rom. Trond Lossius er en av utviklerene bak Ambisonic Toolkit i samarbeid med Joseph Anderson. Lossius er tilknyttet Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO) hvor han er leder for kunstnerisk utviklingsarbeid, forskning og stipendiatprogram.

Mer detaljert informasjon kommer etterhvert.

Bálint Laczkó er en ungarsk komponist, audiorelatert programvareutvikler og generelt en teknoentusiast. Han beskriver seg selv som «en bokorm, natur- og sykkelelsker og ikke minst elsker han å lære».

Bálint har lang erfaring med musikk: «Jeg har studert musikk siden jeg var sju år. Etter videregående skole spesialiserte jeg meg innenfor komponering. Lyd og forholdet til lyd har fascinert meg hele livet, så det å studere musikk virket som et logisk valg.»

Bálints gjesteopphold som startet i september i fjor, er støttet av et Erasmus-stipend. Hva var det som fikk den unge ungareren til å velge akkurat Norge?

«Jeg valgte Norge på grunn av Notam, og Notam valgte jeg fordi det er et unikt møtepunkt mellom teknologi og organisert lyd. Her er jeg omgitt ikke bare av musikere og komponister, men også de som bygger hardware og software og de som produserer musikk i studio og under konserter. Med andre ord folk jeg kan lære mye av og som kan utvide horisonten min. Jeg har lært mye av alle jeg har møtt. All vennligheten, gavmildheten og entusiasmen rundt meg her har vært berikende.»

Stikker man innom Notam finner man gjerne Bálint sittende med et prosjekt eller to. Entusiasmen hans for arbeidet er ganske smittende: «Til syvende og sist er oppdagelsen av lyder eller lydforhold det som alltid har drevet meg, enten jeg lytter til musikk, jobber med eller lærer om programvare og programmering – eller når jeg komponerer.

Vanligvis starter jeg med noe som bare er en lydvisjon. Den illustrerer en karakteristisk dynamikk, kilde, prosess, tekstur, bevegelse og romlighet, oftest en blanding av alle disse. Avhengig av denne visjonen kan det være en veldig enkel og veldig kjedelig prosess å finne det riktige musikalske utgangspunktet.

Min generelle tilnærming er at jeg alltid ser etter korte og ganske enkle musikalske ideer til å begynne med. Sammensetningen skapes gjennom det utforskende arbeidet ved å dekonstruere eller omorganisere ideen. Deretter legger jeg til flere og flere nivåer av abstraksjon. En annen generell tilnærming er at jeg alltid føler at musikk er nettverket av kontekstualitet av mange forskjellige «lydvesener» som deler et slags felles rom. Dette kan ha noe å gjøre med min entusiasme for naturen, og det er definitivt knyttet til ideen om collage (fra et rent strukturelt perspektiv).

Når Notam spør Bálint hva hans ultimate mål er, sier han: «At mitt neste stykke er bedre enn mitt forrige, og at jeg blir en bedre person på veien».

Bálint avslutter sitt gjesteopphold ved Notam i midten av juni. «Det har vært flott, intenst og mange nye erfaringer. Utenom alt jeg har lært av tekniske ferdigheter, har jeg definitivt mange fine minner med meg.

Jeg kommer til å huske alt det morsomme vi har gjort sammen både i og utenfor jobb, de «hellige» lunsjene kl. 12, den felles nerdete entusiasmen, Uruk, den berømte Notam-hunden, som hviler hodet sitt på albuen min mens jeg jobber, det felles senkveldsarbeidet, de spontane barstundene og ikke minst de interessante samtalene over en kopp kaffe eller te, eller bare det gå gjennom korridoren og se alle arbeide med noe interessant. Jeg kommer virkelig til å savne alle her!»

15. juni presenterer Bálint noe av det han har arbeidet med på Notam. Det blir lett servering, og alle er hjertelig velkommen.