I så fall er det en glede å fortelle deg at Notam skal holde tre kurs i studioproduksjon for ungdom: 1: Opptak2: Miksing og 3: Mastering  i løpet av høsten og vinteren 2017 – i samarbeid med Deichmanske bibliotek.

Kurs 1 – Opptak. Lørdag 28. oktober 11:00 – 15:00 på Deichmanske bibliotek, Hovedbiblioteket.
Her får du en innføring i de vanligste mikrofontypene, og styrker og svakheter i forskjellige opptakssituasjoner. I tillegg får du vite mer om forskjellige stereoteknikker, forholdet mellom direktelyd og akustikken i rommet der man gjør opptakene, oppmikking og opptak av de forskjellige instrumentene.

Påmelding her

Kurs 2 – Miksing. Dato ikke fastsatt, på Notam. 
Dette kurset tar utgangspunkt i opptak med forskjellige typer materiale, som f.eks. pop og rock, sinfonetta, kor og solo instrumenter. Du vil blant annet også få en innføring i gode strategier for organisering av lydmaterialet i forberedelse til miksingen.

Påmelding her eller vent til dato annonseres.

Kurs 3 – Mastering. Dato ikke fastsatt, på Notam. 
Mastering består i hovedsak av to deler: Hvordan du kan forberede lyden på materialet og hvordan du skal formatere filene slik at de funker optimalt på de plattformene de publiseres.

Påmelding her eller vent til dato annonseres.

Velkommen til Deichman og Notam.
Plakat: Selma Benmalek.

12.-15. oktober 2017
Oslo: Norsk teknisk museum, Universitetet i Oslo – institutt for musikkvitenskap, Norges musikkhøgskole og Victoria Nasjonal Jazzscene

Et symposium om nye muligheter for lyddesignere og musikere i en virtuell, utvidet og blandet virkelighet.

Lyd og musikk er originale virkelighetsutvidende teknologier. Gjennom menneskehetens historie har lyd og musikk spilt en essensiell rolle i å transformere det mundane til det sublime gjennom å gjøre hverdagslige hendelser til minneverdige milepæler og å forsterke opplevelsesflyten.

Lyddesignere, musikere, museumskuratorer, spillutviklere, forskere og andre som er interessert i lyd og hvordan den lager og utvider virkeligheter inviteres til å delta på Kyma International Sound Symposium, KISS2017 i Oslo 12. -15. oktober 2017. Bli med de andre deltagerene, og utforsk bruken av lyd i utvidet virkelighet gjennom forelesninger, konserter, praktiske økter, uformelle samtaler, og måltider som følger med påmelding til konferansen.

Program
Hele det tekniske og kreative programmet for KISS2017 er tilgjengelig her 

Et par høydepunkter:

Tur til Norsk teknisk museum med mottagelse inkludert en spesialforelesning om computermusikkpionéren Knut Wiggens musikalske nyskapninger i løpet av de første årene av Elektonmusikstudions eksistens. Presenteres av Notams tidligere leder, Jøran Rudi og etterfølges av en konsert som tematisk handler om vitenskap og kunst.

En kveld på Victoria Nasjonal Jazzscene med Helge Sten & Arve Henriksen (Deathprod/Supersilent) på live Kyma elektronikk. På programmet står også SØS Gunver Ryberg (Danmark) og Michael Wittgraf (USA)

Presentasjoner om å designe lyd for planetarium-presentasjoner; å lytte til fortiden i museumsutstillinger; å lære å lytte med cochlear-implantater; lyd og musikk for å hjelpe dysregulerte barn; samarbeid mellom musikere og maskiner.

Samtaler om teknologi, inkluderer tonehøydesporing av lydsignaler for å kontrollere spill-avatarer i sanntid, multidimensional audio, ambisonics, bevegelsessporing av hodet, sonifisering av landskapsdata, Open Sound Control, koblinger mellom Kyma 7 og Unity3d-spillmaskinen, elektroakustisk konsert med publikum i VR-hjelmer, bruk av fysiske objekter for å interagere med digital lydsyntese og prosessering, bruk av trådløse sensorer til å kontrollere og manipulere lyd, og integrere dans med generativ lyd og video til forestillinger med bruk av blandede virkeligheter.

«Desktop Demo Sessions» hvor du kan snakke med foredragsholderene en til en og stille dem spørsmål om deres arbeid.

«Open Lab» hvor du kan stille spørsmål og konsultere i forhold til dine egne Kyma-prosjekter med andre utøvere og skaperene av Kyma 7.

Live forestillinger som benytter seg av blandede virkeligheter.

KISS2017 er en mulighet for alle som er interessert i lydarbeid og teknologi i en utvidet virkelighet til å fordype seg og få nye idéer, opplevelser, samt møte og lære av kolleger som jobber innen samme felt.

Registrering inkluderer foredrag, konserter, mottagelse, lunsjer og middager: 

Studentrabatter er tilgjengelig.

Reise- og overnattingsinformasjon

Offisiell KISS hjemmeside

Følg med på oppdateringer fra KISS:
Facebook
Twitter

Organiserere og sponsorer:
Norges musikkhøgskole
Universitetet i Oslo, institutt for musikkvitenskap
Notam
Symbolic Sound Corporation
Forskningsrådet

Kontakt arrangørene

Musikkteknologidagene har siden 2005 vært et møtested for alle som underviser og forsker innen musikkteknologi i Norge, det være seg representanter for undervisningsinstitusjoner, produksjonsmiljøer, kunstnere, forskere, studenter og andre interesserte. Et viktig formål med Musikkteknologidagene er å danne nettverk og knytte kontakter mellom de som arbeider i fagfeltet, og det er vårt håp at konferansen kan være til inspirasjon og nytte for alle som har interesse av musikkteknologi og beslektede fagområder.

Notam deltar i år med Asbjørn Flø og Hans Wilmers som vil forelese om sine digitale modeller av fysiske objekter for høy grad av kontroll over klang, Jøran Rudi skal fortelle om Knut Wiggens metoder for komposisjon, og Cato Langnes presentere tekniske og musikalske sider ved produksjonen av Anders Førisdals Galaxe med innspillinger av Anders Fongaards gitarstykker.

Påmelding

Facebook

Electropresence

Program med linker til artikler

Middag og lunsj betales av deltakerne.
Overnatting bestilles og betales av deltakerne.
Spørsmål rettes til Håkon Kvidal, e-post hakon.kvidal@nmh.no.

Sted: Norges musikkhøgskole, Slemdalsveien 11, 0363 Oslo
PROGRAM
Kl 1200-1300: Registrering i foajéen ved hovedinngang
1300-1320 Velkommen og info i auditoriet (rom 01024 i 2. hus)
Leder: Håkon Kvidal
Presentasjoner:
1320-1340 Morten Qvenild & Ivar Grydeland: Goodbye Intuition – Music through public reflection and the creative machine
1340-1400 Tore Teigland: The soundscape cube system
1400-1420 Henrik Holm: Musikkteknologiens lyttemysterier. Hva gir musikkteknologien lytteren?
1420-1440 Pause
1440-1500 Tor Halmrast: Hva er egentlig flutter ekko, og kan vi bruke det til noe?
1520-1540 Håkon Kvidal: Læring i teknologirike omgivelser
1540-1600 Ragnhild Brøvig-Hanssen og Bjørnar E. Sandvik: Dynamic Range Compression’s Influence on Perceived Timing
1600-1620 Charles Martin: Musical Networks: Using Recurrent Neural Networks to Model and Complement Musical Creativity
1620-1700 Pause
1700-1800 Åke Parmerud: Keynote
1830 Middag
——–

Tirsdag 10. Oktober
Presentasjoner i auditoriet (rom 01024 i 2. hus)
Leder: Bernt Isak Wærstad
0900-0920 Geir Holmsen: Akustisk teatermusikk med laptop
0920-0940 Mats Claesson:
0940-1000 Anders Tveit: Ombre Cinesi I – En kunsterisk innfallsvinkel til bruken av maskinlæring, klassifisering og statistiske modeller i utformingen av en komposisjon.
1000-1020 Jiska Justine Huizing: Torn Tracks
1020-1040 Ulf A. S. Holbrook: Algoritmisk spatialisering: Metoder og teknikker for stokastisk spatialisering
1040-1100 Pause
1100-1120 Tijs Ham: Digitally Controlled Analog Feedback (DCAF)
1120-1140 Ximena Alarcón: INTIMAL: Interfaces for Relational Listening – Body, Memory, Migration, Telematics
1140-1200 Jøran Rudi: Knut Wiggens komposisjonsmetode
1200-1220 Andreas Bergsland og Sigurd Saue: Noen erfaringer fra prosjektet Lyd-rom-bevegelse.

Lunsj 1230-1330 på rom 139, fellesrommet
Mat og drikke kan kjøpes i kantina.

Installasjoner kl 1330-1440 i U1020
Alexander Refsum Jensenius: Sverm-Resonans
Rom: U1021 Cat Eyed People: Beats & Ord

Workshops kl 1500-1700 i Levinsalen
Natasha Barrett: Ambisonics

Konsert 19.30 – 21.15 i Levinsalen:

Goda Marija Gužauskait – Acousmatic higher-order ambisonics komposisjon: Towards the Tone. (vinner av første studentkonkurranse i 3-D audio komposisjon).
Andreas Bergsland og Sigurd Saue – dans og interaktiv konsert med mange høyttalere.
Åke Parmerud – Acousmatic 24-channel composition: Raw.
Anders Tveit og Are Lothe Kolbeinsen – konsert i omsluttende lyd: A Parallax View.
Natasha Barrett – Acousmatic higher-order ambisonics komposisjon: He Slowly Fell and Transformed into the Terrain.

Onsdag 11. Oktober
Presentasjoner i auditoriet (rom 01024 i 2. hus)
Leder: Ulf Holand
0900-0920 Anders Vinjar: Utvikling av CAC-verktøy i samarbeid med IRCAM
0920-0940 Hilmar Thordarson: Conducting Digital System – ConDiS
0940-1000 Asbjørn Blokkum Flø og Hans Wilmers: Fra Dobbeltgjenger til Vardøger – 2 digitale modeller av fysiske objekter.
1000-1020 Askil Holm og Rulle Smit: Låtmakerne og MagiQuint
1020-1040 Alexander Refsum Jensenius: Fra klingende strenger til selvspillende elektronikk – forsøk på en ny organologi
1040-1100 Pause
1100-1120 Henrik Herrebrøden: Bruk av lyd og musikk innen idrett: Muligheter gjennom bruk av teknologi
1120-1140 Cato Langnes: Produksjonen av Galaxe
1140-1200 Per Anders Nilsson: Chasing Chords
1200-1220 Victor Gonzalez-Sanchez: Music-induced micro-motion of the human body
Lunsj kl 1230-1330 i rom 139, fellesrommet
Mat og drikke kan kjøpes i kantina.

Program kl 1330-1350 i rom U1021:
Gyrid Nordal Kaldestad og Mira Benjamin: Work-in-progress, Whispers & Strokes

Workshop kl 1400-1530 i Levinsalen
Øyvind Brandtsegg m.fl – Crossadaptive processing

1530-1545: Avslutning i Levinsalen

1900-2200: Konsert i Levinsalen
Vingelklang + Christos Michalakos: Stratum
Daniel Formo: Orchestra of Speech
Tejaswinee Kelkar, Ragnhild T. Solberg & Derek Foott: voiceBeat
Gyrid Kaldestad, Maja Ratkje, Bjørnar Habbestad, Øyvind Brandtsegg og Bernt Isak Wærstad: Crossadaptive

Etter konserten møtes vi på Glassbaren på Chateau Neuf, vegg i vegg med NMH.