Regn som klanglig og klimatisk fenomen er utgangspunktet for komponist og lydkunstner Asbjørn Blokkum Fløs stedsspesifikke lydinstallasjon Elektrisk regn. Vann er essensielt for alt liv på jorden, og regn er en sentral del av vannets kretsløp. Regn er et resultat av store klimasystemer, men det er også et komplekst lydfenomen.

Lyden av regn kan virke tilfeldig, men under overflaten finnes det komplekse fenomener; distribusjonen av dråpenes posisjon, størrelse og mengde er noen av de mange elementene som påvirker lyden av regn. I installasjonen undersøkes denne klanglige dimensjonen gjennom en stor mengde lydobjekter. Hundre individuelt styrte høyttalere fyller gallerirommet på Atelier Nord ANX og omslutter lytteren med et tredimensjonalt og romlig lydfelt. Lydfeltet farges av rommets akustiske egenskaper og forandrer seg etterhvert som man beveger seg gjennom installasjonen. Et spesialskrevet dataprogram justerer regnlydens ulike variabler som dråpestørrelse, mengde og varighet. Dette påvirker hvordan regnlyden oppleves; fra lett yr til tropisk storm.

Teknikken er utviklet og produsert ved NOTAM av Asbjørn Blokkum Flø, Thom Johansen og Hans Wilmers.

Sted: Atelier Nord ANX, Olaf Ryes plass 2 (inngang Sofienberggata)

Datoer: 07.09. – 30.09. 2018

Åpningstider: 13 – 18 under Ultima (13.09 – 22.09.18). Torsdag og fredag 15 – 18, lørdag og søndag 13 – 18 i resten av ustillingsperioden.

Utstillingen er produsert i samarbeid med Ultimafestivalen og Notam. Velkommen til utstillingsåpning torsdag 06.09.2018 kl. 19.00-21.00

Den 14. september er det konsert Kl. 19:00 med Asbjørn Blokkum Flø og Ernst van der Loo.

Elektrisk regner laget med støtte fra Billedkunstnernes Vederlagsfond, Komponistenes Vederlagsfond og Norsk kulturfond.

 

1. – 5. oktober kl 10:00 – 16:00
Joseph Anderson: Ambisonics toolkit, teori og kunstnerisk praksis.
Sted: Notams studioer i Oslo
Pris: 5000, – NOK for alle akademiske ansatte i 50% stillinger eller mer, gratis for andre. Kurs for viderekomne arrangeres i samarbeid med Bergen senter for elektronisk kunst

I dette verkstedet vil vi fordype oss i en sentral teknikk i forbindelse med omsluttende lyd; Ambisonics. Vi vil gå inn på det teoretiske grunnlaget bak Ambisonics, lære praktisk beherskelse av verktøyet samt se på hvordan man kan arbeide med rom i egen kunstnerisk praksis. Vi får også besøk av Trond Lossius som har arbeidet sammen med Joseph Anderson for å lage programmet Ambisonics toolkit for Reaper.

Joseph Anderson er en av vår tids fremste eksperter på kunstnerisk bruk av omsluttende lyd, og er tilknyttet Center for Digital Arts and Experimental Media (DXARTS) ved University of Washington. Joseph Anderson er komponist og programmerer og har arbeidet mye med bruk av rom i musikk og lyd. Andersons arbeid er fokusert på elektronisk musikk produsert med selvskrevne verktøy og signalbehandlingsalgoritmer. Han står bak programmet Ambisonic Toolkit, et program som gjør avanserte teknikker for lyd i rom enkelt tilgjengelige. Joseph Anderson arbeider både som komponist og forsker, og har dessuten jobbet som utvikler i Silicon Valley.

Trond Lossius arbeider med lyd og installasjoner. Han benytter flerkanal omsluttende lyd som et immaterielt og temporært skulpturelt medium i arbeider som undersøker forhold mellom lyd, sted og rom.  Lossius er tilknyttet Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO) hvor han er leder for kunstnerisk utviklingsarbeid, forskning og stipendiatprogram.

Mer informasjon om Ambisonics Toolkit og Center for Digital Arts and Experimental Media (DXARTS):
http://www.ambisonictoolkit.net/
https://dxarts.washington.edu/

1. – 5. oktober kl 10:00 – 16:00
Pris: 5000, – NOK for alle akademiske ansatte i 50% stillinger eller mer, gratis for andre.
Lærere: Joseph Anderson og Trond Lossius
Språk: Engelsk
Antall plasser: 12
Sted: Notams studioer i Oslo
Påmelding: NÅ

For påmelding, send en mail til admin@notam02.no med navn, bosteds- og og mailadresse samt informasjon om dine bakgrunnskunnskaper og motivasjon for å ta kurset. Videre sender vi deg detaljert informasjon om betaling, oppstart og videre oppfølging.

Program for uken (kun på engelsk):
Monday 1 October, 2018: Introduction
-Soundfield kernel composition: an idiomatic musical composition strategy
-Ambisonics Theory & Background
-Terms & Concepts
-Flavors of Ambisonics
-Soundfield as framework
-Channels, coefficients, modes
-Spherical & angular domain, “sampling”, de/reconstruction
-Soundfield prototypes
-Nearfield Effect
-Exercise: Synthesize Risset’s bell with NFE (& AEP), “from scratch”
-Group audition/presentation & discussion

Tuesday 2 October, 2018: Getting started
-Heyser’s Analysis
-Soundfield prototypes
-Soundfield indicators
-Acquisition
-Spherical & angular domain
-Field recording (FOA) – (Soundfield microphone)
-Studio recording (FOA) – (Microphone arrays)
-Synthesis via convolution (FOA)
-Exercise(s): acquisition
-Group audition/presentation & discussion

Wednesday 3 October, 2018: Imaging and Processing I
-Single Beams & Nulls
-Beamforming, decoding & re-encoding
-Patterns & analysis
-NFE radial filtering, looking ‘into’ a soundfield
-Soundfield tinting & signal processing
-Beaming in conjunction with Heyser’s Analysis
-Exercise(s): implement algorithms & process soundfields
-Group audition/presentation & discussion

Thursday 4 October, 2018: Imaging and Processing II
-Soundfield decomposition & re-composition
-Soundfield signal processing
-& NFE
-Soundfield synthesis strategies
-& NFE
-Exercise(s): implement algorithms & process soundfields
-Group audition/presentation & discussion

Friday 5 October, 2018: In practice
-Review: Soundfield kernel composition strategy
-Soundfield decoding, “in practice”
-Theory
-Design & analysis criteria
-Exercise(s): individual & group projects
-Group audition/presentation & discussion

I det nyeste nummeret av tidsskriftet Organised Sound, 23.3, har Jøran Rudi publisert noe av forskningen om Knut Wiggen, den viktigste computermusikk-pioneren fra Norden.  Han arbeidet som leder for konsertorganisasjonen Fylkingen og som leder for Elektronmusikkstudion (EMS) i en årrekke, og leverte viktige internasjonale bidrag gjennom oppbyggingen av det første hybridstudioet i verden, gjennom en 9 meter lang interaktiv kontroller, og endelig gjennom det objektorienterte programmeringsspråket MusicBox, der han kunne realisere sin visjon om en ny *komposisjonsmetode* som svarte til de tekniske nyvinningene.