Ierotelestia

Mandag 9. desember kl 12.00 inviterer NOTAM til vernissage på Kunstnernes Hus i forbindelse med åpningen av Anders Tveit sin lydinstallasjon Ierotelestia! Publikum kan vente seg antikk gresk mystisisme diffusert over 22 kanaler med sofistikert kringlyd utviklet av komponisten selv. Installasjonen er et bestillingsverk fra Notam, og den vil vere åpen for publikum 9.-14. desember (13-16 mandag, 11-16 tirsdag- fredag, 12-16 lørdag). 

Anders Tveit er en ung og lovende komponist som arbeider med ulike prosjekter relatert til elektroakustisk komposisjon. I forbindelse med NOTAM sin avtale om samarbeid og utveksling med Universitetet i Huddersfield var Tveit på utveksling ved Huddersfield tidligere i år. Det var her ideen om Ierotelestia tok form, og i løpet av den siste måneden har Tveit arbiedet på NOTAM for å realisere installasjonen i ambisonics surroundformat. Lydformatet består av en sirkel med 10 høyttalere, en linje med 12 høyttalere og én høyttaler i zenith.

Ierotelestia er støttet av Norsk kulturråd.

Tveit skriver dette om installasjonen:

Ierotelestia – A Phantasmagoria of an acousmatic cult.

“Bless us, divine number, thou who generated gods and men! 

O holy, holy Tetractys, thou that containest the root and source of the eternally flowing creation! For the divine number begins with the profound, pure unity until it comes to the holy four; then it begets the mother of all, 

the allcomprising, allbounding, the first-born, the never-swerving, 

the nevertiring holy ten, the keyholder of all”  

Ierotelestia is a both a play and fantasia over Neo-Pythagoreanism, Hermetic, and other esoteric metaphysical belief systems. Where so-called “divine truths” and “sacred knowledge”, is concealed, hidden from us and is to be found in numbers, geometry, astronomy and music.

The term acousmatic was coined by French music theorist and composer Pierre Schaeffer for describing any sound where the cause of the sound remains unseen.  The word itself is derived from the greek word akousmatikoi, (Ακουσματικοι – “listeners”) which was the name given to a particular sect of the Pythagorean mystery religion in ancient Greece.

According to the myth there where two groups of followers, the akousmatikoi and the mathematikoi (Μαθηματικοι).  A veil separated these two groups: The mathematikoi, seated inside the veil, seeing their master lecturing and witnessing demonstrations; the akousmatikoi, seated outside the veil, were only entitled to hear their master, devoting themselves to rituals and rules according to their interpretations. Of what has been heard.

Ierotelestia is divided in four parts:

I Monas / The Monad

II The Demiurge Fashions the World:

– Rhizõmata (of Noise)

– Atoms and Involution

III Harmony of the Spheres

IV Ierotelestia

Close [X]